Pokud vám skončila fixace úrokové sazby a nový úrok vám zvýšil splátku hypotéky na víc, než jste měli doposud nebo jste přišli o práci a hledáte nové pracovní uplatnění, jsou tu možnosti, jak rodinnému rozpočtu ulevit.
Pokud víte, že se dočasně zhorší vaše finanční situace například z důvodu výpovědi ze zaměstnání, hospitalizace nebo z jiného důvodu a nemáte sjednané pojištění schopnosti splácet, které by jinak tento výpadek příjmů zpravidla pokrylo, pak je tu možnost banku požádat o dočasný odklad splátek.
Jaké jsou zpravidla podmínky odkladu splátek:
Tuto možnost je vhodné využít v případě, kdy nelze úvěr standardně refinancovat, očekáváte dlouhodobý pokles vašich příjmů nebo naopak zvýšení dlouhodobých výdajů (například zvýšené zálohy na služby, náklady na léčbu, nebo jiné výdaje).
Jaké jsou zpravidla podmínky pro snížení splátek:
Upozornění: obě tyto zmíněné možnosti mají za následek zápis negativního záznamu do bankovního registru, který v registru zůstává po celou dobu splatnosti úvěru a následně vám na dobu minimálně 4 let po ukončení splacení úvěru uzavře cestu k jinému úvěrovému financování. Proto tyto kroky pečlivě zvažte.
Nemovitost společně hypotékou nebo jen hypoteční úvěr je možné převést na rodinného příslušníka (nejčastěji na děti; převod lze provést také i na jinou osobu, než je člen rodiny). Taková změna je možná za předpokladu, že nový dlužník bude splňovat podmínky banky (především nároky na bonitu) a banka udělí souhlas s touto změnou.
O státní příspěvek na bydlení je možné požádat tehdy, pokud jste nájemníkem (i podnájemníkem) nebo vlastníkem nemovitosti (rodinný dům, bytová jednotka nebo chata) a vaše celkové normativní náklady převyšují 30% (v Praze 35%) z celkového čistého příjmu domácnosti. Od 1.10.2022 nově platí, že příjmy domácnosti a její náklady na domácnost se budou u žádosti prokazovat jen dvakrát ročně (ne každý čtvrtrok). Nárok na výplatu dávky vzniká dnem podání žádosti a lze jej uplatnit maximálně 3 měsíce zpětně.
Náklady na bydlení jsou: nájemné, náklady za služby (plyn, voda, teplo, elektřina, vodné-stočné, provoz výtahu, osvětlení a úklid společných prostor, odvoz odpadů, náklady na pevná paliva. Do nákladů se nepočítá splátka hypotéky.
Podrobnější informace včetně pokynů k vyplnění formuláře najdete na stránkách MPSV.
Přestanou nabíhat úroky z prodlení, pokuty a jiná příslušenství a náklady spojené s exekucí nebo prodejem v dražbě
Bankovní i nebankovní úvěry a hypotéky, všechny exekuce, dražbu nebo insolvenci.
Domov nemusíte opustit- bydlíte dále formou nájmu; následně máte možnost domov zpět odkoupit do vlastnictví.
Cena výkupu se stanovuje podle aktuální tržní hodnoty nemovitosti (tu ovlivňuje mimo jiné také lokalita a stav nemovitosti) a pohybuje se zpravidla do 80%. Z této částky jsou vám pak vyplaceny pokud možno všechny závazky a případná zbývající část je vám vyplacena na účet.
Pokud s cenou výkupu souhlasíte, uzavírá se klasická kupní smlouva. Po dokončeném převodu vlastnictví na katastru je s vámi sjednána smlouva o nájmu. V nemovitosti, tak zůstáváte nadále bydlet. Nemovitost můžete dále užívat obvyklým způsobem, jako jste užívali doposud a to včetně hlášené trvalé adresy.
Během doby pronájmu tak získáte potřebný čas na vylepšení finanční situace a také na vylepšení úvěrové historie v bankovním a nebankovním registru. Během trvání nájmu můžete kdykoliv nemovitost odkoupit zpět do vašeho vlastnictví za předem stanovenou cenu. Výše ceny zpětného odkupu je stanovena ještě před samotným převodem nemovitosti na katastru.
Předkupní právo, kde se nemovitost opět přepisuje na vás nebo na osobu, kterou si určíte, je zapsáno v předkupní smlouvě.